Alle rechten voorbehouden © OBS De Tandem 2023
Resultaten
Alle scholen voor basisonderwijs zijn verplicht de resultaten van hun onderwijs te vermelden in de
schoolgids. Aan het publiceren van dergelijke gegevens moeten voorafgaand enkele opmerkingen worden
geplaatst. De eindresultaten van de door ons gehanteerde Centrale eindtoets zeggen niet alles over de
effectiviteit van het onderwijs. Het leerlingvolgsysteem binnen onze school geeft daarover per kind meer
informatie. Ook andere componenten, zoals pedagogisch klimaat, eigenschappen van het kind en het
beleid van Passend Onderwijs om zoveel mogelijk leerlingen op een reguliere basisschool te houden,
worden niet meegenomen. De Centrale-eindtoets wordt afgenomen aan de hand van de IEP- toets. U vindt
de resultaten hieronder weergegeven.
Om te beoordelen of de leerresultaten van leerlingen op een school voldoende zijn, worden ze vergeleken
met de leerresultaten op scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie met ongeveer hetzelfde
percentage gewogen leerlingen. Dit doet de onderwijsinspectie om scholen zo eerlijk mogelijk te
beoordelen. Bij de beoordeling van leerresultaten gebruikt de inspectie een ondergrens als norm voor het
bepalen van het oordeel: voldoende/onvoldoende. Deze ondergrens is een minimumniveau voor de
leerresultaten en niet een gewenst niveau of een streefniveau. De bovengrens ligt ongeveer 20 procent
boven het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Als een school een
gemiddelde toetsscore onder de ondergrens heeft worden de leerresultaten als onvoldoende beoordeeld.
Als de gemiddelde toets-score op of boven de bovengrens ligt worden de leerresultaten als ‘goed’
beoordeeld. Onderstaande gegevens zijn overgenomen van scholenopdekaart.nl
Niveau
Scores zijn berekend door middel van uitslagen in het schooljaar 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school.
Om de vorderingen van de leerling goed te kunnen volgen, houden we de resultaten van het dagelijks werk
bij in de groepsmap en het leerlingadministratiesysteem Parnassys. Hier worden observaties, toetsen en
testen in bijgehouden. Behalve methodegebonden toetsen wordt er ook gebruik gemaakt van niet
methodegebonden toetsen.
In groep 1 wordt gebruik gemaakt van een overgangslijst van de peuterspeelzaal naar groep 1. Hiermee
proberen we eventuele (taal)achterstanden te signaleren. Voor de groepen 3 t/m 8 worden de Cito toetsen
op het gebied van rekenen, spelling, begrijpend en technisch lezen, studievaardigheden en sociaal
emotionele ontwikkeling gebruikt. De toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen, in januari en juni. In groep
8 wordt de IEP-toets in april afgenomen. Mocht er aanleiding toe zijn, dan maken we gebruik van andere
specifieke toetsen.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het
onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de
basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven
schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn,
maar niet lager.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?